L'IVAM presenta la mostra 'La presència i l'absència', inspirada en dos fites de la València republicana

L’IVAM presenta la mostra ‘La presència i l’absència’, inspirada en dos fites de la València republicana

  • La mostra de Xavier Arenós indaga en dos esdeveniments que van tindre lloc a la ciutat de València quan va ser capital de la Segona República durant la Guerra Civil

El director de l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM), José Miguel G. Cortés, i l’artista valencià Xavier Arenós han presentat als mitjans de comunicació l’exposició ‘La presència i l’absència. Xavier Arenós’.

José Miguel G. Cortés ha explicat que «Xavier Arenós ha realitzat una exposició a propòsit per a la galeria 6 de l’IVAM, centrada a entendre les conseqüències polítiques, culturals i socials de la memòria i l’oblit, perquè sense oblit no hi ha memòria». Sobre l’artista ha destacat «el seu caràcter polifacètic, tant per les tècniques que utilitza com pels plantejaments de les seues obres, sempre enigmàtiques i ambigües, la qual cosa ens obliga a reflexionar sobre aquestes perquè no són evidents».

La mostra de Xavier Arenós indaga en dos esdeveniments que van tindre lloc a la ciutat de València quan va ser capital de la Segona República durant la Guerra Civil: l’Institut per a Obrers i el Pavelló Espanyol per a l’Exposició Internacional de París.

«Es tracta del primer acte que organitza l’IVAM per a recordar dues dates importants que tindran lloc en 2017: es compliran 80 anys des que València va ser capital de la Segona República, una etapa en què artistes com ara Renau van exercir un important paper, i es compleixen 100 anys de la Revolució Russa. Dos fets de gran transcendència que hem de recordar perquè les noves generacions els coneguen i no obliden», ha destacat el director del museu.

L’exposició consta de 7 obres realitzades mitjançant diferents tècniques com ara la fotografia, el vídeo, el dibuix i l’escultura i s’organitza entorn de dos eixos: el Pavelló Espanyol per a l’Exposició Internacional de París, en la planta baixa de la galeria 6, i l’Institut per a Obrers, en la planta superior, amb l’escala com a fil conductor. L’artista ha remarcat que «la pedra angular de l’exposició és el passat, cal reflexionar sobre el passat amb totes les seues contradiccions. Més que memòria històrica, preferisc parlar de memòria política».

La primera obra, ‘Promenade (et promesse), 2016’, és un díptic fotogràfic que mostra una maqueta tallada en fusta de l’obra ‘El pueblo español tiene un camino que conduce a una estrella’.

‘Tensegridad roja i blanca, 2016’ està composta per tres columnes idèntiques a què suportaven el Pavelló Espanyol, però amb la particularitat de romandre suspeses en l’aire mitjançant cables. «M’interessa el joc de tensions que es genera», ha destacat l’artista.

‘Peanya per a tres banderes, 2016’ és una rèplica de què es va haver d’instal·lar en el Pavelló Espanyol perquè ondejaren les banderes republicana, catalana i basca. «El resultat s’assembla a un fèretre, a un vaixell encallat, a una ruïna arqueològica, és una obra que qüestiona la idea de sobirania», ha explicat Xavier Arenós.

‘Trama i ordit, 2016’ és una composició de 24 dibuixos realitzats amb la tècnica del frottage sobre el seient d’una cadira de l’època. Estan alineades igual que en una fotografia del Pavelló Espanyol en què es veuen 24 cadires buides en què, probablement, es van seure els principals protagonistes. «La tècnica del frottage es relaciona amb la violència de l’exiliat, del que viurà fora. No oblidem que la majoria dels artistes que van participar en el pavelló van acabar exiliats», ha matisat l’artista.

Ja en la segona planta, ‘Franja roja i negra, 2016’ és una instal·lació composta d’un vídeo, que mostra la busca d’una franja roja i negra en l’Institut per a Obrers de València, i una pintura mural que replica la franja. «M’interessava territorialitzar l’IVAM amb aqueixa franja roja i negra perquè em preocupa la despolitització de la nostra època, ha comentat Arenós.

‘Arc voltaic, 2016’ és una instal·lació formada per una notícia sobre la inauguració de l’Institut per a Obrers de València, el llibre ‘La Guerra Civil’ està escrita de Hugh Thomas i un pupitre que és una rèplica semblant a què ens mostra la fotografia.

Finalment, ‘Dibuixar una estrela de cinc puntes, 2016’ és una obra, composta per un conjunt de fotografies i un banc de fusta, realitzada amb la col·laboració dels participants del taller que va dirigir Xavier Arenós en la facultat de Belles Arts de València i amb l’Institut per a Obrers com a eix vertebrador.

Ir arriba